Chiptuning, OBD-Tuning of software tuning, wat is het verschil?
Vaak krijgen wij de vraag: ‘Wat is chiptuning precies?’ ‘Is er verschil tussen chiptuning en software tuning?’ Chiptuning voor auto’s betekent eenvoudig gezegd, het opnieuw afstellen van de software in uw auto. In de autowereld wordt chiptuning ook wel het optimaliseren van het motormanagement genoemd. Aangezien bij chiptuning de software van uw auto opnieuw wordt afgesteld, wordt chiptuning ook wel software tuning genoemd, de betekenis is dus hetzelfde.
Wat wordt er gewijzigd bij DVX Performance Hoogeveen
Bij chiptuning worden verschillende motormanagement mappen en parameters gewijzigd. U moet hierbij denken aan, de brandstofinspuiting, brandstofhoeveelheid, ontstekingstijdstip, inspuitmoment, inspuitduur, luchttoevoer en de turbodruk. De motormanagement mappen worden directer en optimaler op elkaar afgesteld wat resulteert in vermogenstoename, koppeltoename en zelfs brandstofbesparing. Bij motoren die voorzien zijn van een turbo, kan het vermogen en koppel toenemen met gemiddeld 15% tot wel 35%, de toename varieert aangezien wij rekening houden met de veiligheidsmarge van de standaard onderdelen. Naast de toename van het vermogen en koppel, neemt de souplesse en comfort ook toe. Auto’s die voorzien zijn van een automatische transmissie zullen door het koppeltoename eerder en optimaler schakelen.
Kies uw voertuig
Handgeschakeld of automaat
Bij DVX Performance houden we rekening met wat voor transmissie uw auto is uitgevoerd. Auto’s die uitgevoerd zijn met een handgeschakelde versnellingsbak kunnen vaak meer koppel aan dan automaatbakken. In het software zien wij door middel van limiters wat het maximale koppel is dat uw transmissie aan kan. Zowel bij handgeschakeld als automaatbakken blijven wij ruim binnen de veiligheidsmarges wat betreft het koppel. Door de software optimalisatie neemt het koppel toe. Automaatbakken worden opnieuw in geleerd, de schakelmomenten worden opnieuw berekend. Na de optimalisatie schakelt de automaatbak nog fijner en optimaler dan voorheen. Tevens is het mogelijk om de schakelmomenten van een DSG-bak te wijzigen.
Chiptuning als investering
Door uitgebreide research en development en een optimale software afstelling kunt u chiptuning zien als een investering. Vandaag de dag wijzigen de brandstofprijzen continu. Door chiptuning kan het brandstofverbruik bij benzinemotoren reduceren met gemiddeld 2% bij dieselmotoren ligt de besparing aanzienlijk hoger tot wel 8%. Dit is een zeer mooi neveneffect van chiptuning.
De resultaten in één oogopslag:
- Vermogenstoename van 15% tot wel 35%
- Koppeltoename van 15% tot wel 35%
- Brandstofbesparing benzinemotoren 2%
- Brandstofbesparing dieselmotoren 8%
Mocht u besluiten om uw benzine- of dieselmotor te voorzien van chiptuning, staat DVX Performance graag voor u klaar. Met de modernste technieken, innovatieve ECU-programmering en betrouwbare software afstellingen kan DVX uw auto zo optimaal mogelijk afstellen.
Bij DVX Performance werken wij met de originele software van uw auto. Als basis wordt een ‘Damos file’ gebruikt. Een ‘Damos file’ kunt u zien als een soort bouwtekening van de motor, hoe de motor vanuit het software wordt aangestuurd. De originele software van uw auto wordt uitgelezen en opgeslagen in onze database, bij verkoop of inruil kan uw auto altijd weer origineel geschreven worden. Vervolgens worden de originele motormanagement mappen gewijzigd en optimaal afgesteld. Daarna wordt de software geprogrammeerd in de computer van uw auto. Op deze manier kunt u veilig genieten van meer vermogen en koppel. Daarnaast rijdt u meer kilometers op een volle tank.
Bij DVX staat klanttevredenheid op nummer één. Daarom ontvangt u standaard 5 jaar software garantie en bewaren wij altijd de originele software van uw auto. De software wordt opgeslagen onder het kenteken en chassisnummer, zo weet u zeker dat wij uw auto na 8 jaar nog steeds origineel kunnen schrijven. Mocht u nog meer zekerheid wensen is het mogelijk om tegen een meerprijs volledige motorgarantie af te sluiten voor 12 maanden tot maximaal 60 maanden.
Waarom doet de autofabrikant dit zelf niet?
De autofabrikant ontwikkelt een motor die wereldwijd verkocht wordt. De Autofabrikant moet hierbij rekening houden met verschillende factoren, zoals uitlaatnormen, temperatuurverschillen, brandstof kwaliteit, belastingen en verzekeringsklassen. Een motor moet dus in verschillende landen aan verschillende eisen voldoen. Daarom zit er op elke motor een grote veiligheidsmarge en ruimte om de motormanagement mappen optimaler af te stellen.
Heeft chiptuning invloed op de levensduur van de motor?
Dit is afhankelijk van verschillende factoren. Allereerst de afstelling van de motormanagement mappen, worden de limieten opgezocht is het logisch dat de slijtage toe zal nemen. Bij DVX Performance worden geen limieten overschreden en wordt rekening gehouden met de veiligheidsmarges. Heeft u een ‘normale’ rijstijl, dan hoeft u ook geen verhoogde slijtage te verwachten.
Kan ik mijn auto Chiptunen in Hoogeveen?
Is uw auto van na bouwjaar 2002, dan is uw auto voorzien van een ECU (Electronic Control Unit), chiptuning is dan mogelijk.
Daarom kunnen wij op een veilige manier de software optimaliseren!
Kies uw voertuig
DVX STAGE 2
BETROUWBAAR VEEL VERMOGEN
U heeft interesse in veel extra vermogen maar wel op een betrouwbare wijze? DVX Performance kan u helpen.
Onze stage 2, 3 en 4 projecten zijn
niet alleen gericht op extra vermogen, maar juist ook op betrouwbaarheid zodat u dagelijks gebruik kunt maken van uw power!
We bieden aangepaste motorsoftware aan met een duidelijk hogere vraag naar vermogen en koppel dan dat er bij onze stage 1
optimalisatie gevraagd wordt. Deze hogere vraag vereist mechanische aanpassingen en versterkingen, om te zorgen dat al dit
geweld mogelijk is.
STAGE 2 | STAGE 3 | STAGE 4 |
Aangepaste motorsoftware | Aangepaste motorsoftware | Alles van Stage 3 |
Sportuitlaat | Sportuitlaat | Verbrandingsflow verbeteringen |
sportkatalysator/ downpipe | Sportkatalysator/downpipe | Uithonen |
Ander luchtfiltersysteem | Grotere intercooler | Versterkte klepveren |
Grotere turbo | En meer wanneer nodig | |
Sterkere koppeling | ||
Grotere brandstofpomp | ||
Sterkere leidingen turbo-, olie- en koelvloeistofsysteem |
INFORMATIE STAGE 2
Wij gaan in deze STAGE 3/4 projecten nog een stap verder dan andere aanbieders. Naast zoveel mogelijk vermogen, wensen wij ook dat onze aanpassingen betrouwbaar zijn en dat u er jaren
probleemloos mee kunt rijden. Dit vereist een andere aanpak en tijd.
Alvorens wij een offerte uitbrengen, onderwerpen wij uw auto aan een aantal testen. Dit doen we om de huidige staat, de basis, te analyseren zodat de zwakke plekken alsook de potentie in kaart
wordt gebracht.
Pas na deze test kunnen wij u een eerlijk advies geven over de mogelijkheden die u een goed en betrouwbaar resultaat geven. In sommige gevallen zal revisie van bepaalde inwendige onderdelen
vereist zijn. De kostprijs van deze test bedraagt: € 250 excl. btw.
DE STAGEPROJECTTESTEN “VEILIG MEER VERMOGEN!”
De stageprojecttest omvat:
- Testbank meting op vermogen, draaimoment en verliezen op deaandrijflijn.
- Complete datalog van uw voertuig (lambda gevraagd engeleverd, turbo gevraagd en geleverd, EGT, ontsteking, etc.)
- Compressietest
- Oliefilter analyse (Doel: de inwendige staat van de motorafleiden. We kunnen hieruit de slijtage van de krukas-,drijfstang- en nokkenaslagers, alsook de slijtage van allebewegende onderdelen afleiden.)
(Deze testen voeren we ook uit als uitgebreide aankoopkeuring in geval een klant een gebruikte auto wil aankopen en tot in details wil weten hoe de huidige staat is. Een verstandige keuze!)
Na de stageproject test kan worden bepaald welke onderdelen moeten worden vervangen of gemodificeerd om een goed resultaat te creëren. Daarnaast kan er raming gemaakt worden
van de uit te voeren werkzaamheden.
PRIJSINDICATIE 2, 3 & 4
We kunnen u alvast een idee geven wat een specifiek project ongeveer kost:
• Stage 2 vanaf € 1.500,00*
• Stage 3 vanaf € 3.000,00*
• Stage 4 pas te behalen na de stageproject test.*
*Deze prijzen zijn indicatief. Exacte prijzen worden na opgave uw budget en stageprojecttest berekend.
Zoals u ziet zijn de prijzen substantieel hoger dan onze stage 1 Optimalisatie. De stage 1 software is ontwikkeld voor de originele onderdelen van uw voertuig en vereist daarom alleen een
softwarematige aanpassing en minder arbeid. Mocht u na het lezen van de voorbeelden toch meer interesse hebben in een stage 1 laat ons dat weten zodat wij u een passende
offerte kunnen sturen.
Meer info Stage 1 Klik hier
Toch Interesse in een Stage 2, 3 of 4? Stuur ons dan een mail met uw wensen, maar ook zeker uw MAXIMAAL BUDGET. Er zijn veel performance parts leverbaar in vele prijs klasses, met uw aangegeven maximaal budget maken wij een geschikte offerte op maat.
Betrouwbare Stage 2, 3 en 4 Optimalisatie is alleen mogelijk door elke auto individueel te benaderen. De stageproject test vooraf is vereist bij Stage 3 en 4. Tijdens het gehele project krijgt u één vast contactpersoon die u begeleidt en informeert. Qua onderdelen kiezen we het liefst onderdelen van de fabrikant zelf in plaats van aftermarket producten.
Wilt u een betrouwbare en op maat gemaakte Stage 2 Optimalisatie voor uw auto? Nog Meer trekkracht en koppel dan Stage 1?
Maak dan nu een afspraak en beleef de volle potentie van uw auto. BETROUWBARE TUNING?
Ja, ik wil een afspraak maken!